Vier dagen in Chennai

5 maart 2017 - Mumbai (Bombay), India

2 maart

Van 2 tot en met 5 maart ben ik met een aantal collega's verbleven in het Westin hotel in Chennai. Wij zijn hierheen gevlogen voor een tweedaagse Makeology summit die wij hebben georganiseerd op de Amerikaanse school in Chennai. Dit is een evenement waar 120 internationale leraren vanuit Singapore, Kenya, Nepal, Kroatië, Dubai, Saudi Arabië en India aanwezig waren.

Tijdens dit evenement gaven wij presentaties en workshops aan deze leraren om hen nieuwe methoden en technieken aan te leren, die zij kunnen gebruiken in hun lessen. Al deze workshops zijn gefocust op Making: het maken van prototypes om gedachtes en oplossingen visueel te maken en te communiceren, om op basis van feedback, en leren door fouten maken,deze prototypes te verbeteren.

Ik werd door de chauffeur van mijn baas opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Hier kwamen mijn collega's en ik samen en gingen wij naar de gate. Inchecken was al voor ons geregeld.

Toen we op 2 maart om 13:00 uur landden in Chennai was één van de koffers achtergebleven bij de security op het vliegveld van Mumbai omdat deze vol zat met 50 batterijen, 100 mesjes, scharen en circuit boards. Blijkbaar is dat verdacht.

Na het regelen dat de koffer alsnog wordt verzonden en bij het hotel wordt afgeleverd werden we gelijk met de bus naar The American International School of Chennai (AISC) gebracht om de summit voor te bereiden. Alle materialen moesten worden geteld en verdeeld over de verschillende lokalen en de presentaties moesten worden voorbereid.

Om 17:00 uur gingen we met de bus terug naar het (moeilijk luxe) hotel. Hier kregen we een speech van de baas over hoe de summit zal verlopen en dat we allemaal echt professioneel moeten blijven.

Op de kamer gekomen gooide ik mezelf op het heerlijk zachte bed en ging ik even uitrusten. Om 19:00 uur hadden we afgesproken in de lobby om met z'n allen te eten in het buffet restaurant. Hier kon je allemaal lekkere dingen pakken en live laten maken. Weer veel te veel gegeten dus.

3 maart

De volgende ochtend stond de wekker om 05:45 om klaar te maken voor de summit. Om 06:30 begon het ontbijt, waar ik een kwartiertje van kon genieten voordat we met de bus naar de school gingen.

Op de school aangekomen zaten mijn collega's en ik achter drie tafeltjes waar de gasten zich konden inschrijven voor de summit en goodybag kregen met Consilience spullen.

De summit werd geopend door twee gastsprekers, het hoofd van de school in Chennai en een expert op het gebied van Making. Hierna konden de gasten naar de workshop waarvoor zij zich hadden ingeschreven.

Er werden vier workshops gegeven: Making in the classroom, Programming, Design Thinking en Wearable Technology. Iedere workshop duurt één dag. De gasten konden zich van tevoren inschrijven voor twee workshops die zijn wilden volgen.

Tijdens de summit was het de bedoeling dat mijn collega's die zelf geen workshop gaven en ik de workshops volgden en hielpen waar dit nodig was. Ik ben naar Making in the classroom gegaan. Hier heb ik met een leraar uit Nepal en één uit New Delhi gewerkt aan een project om met een circuit board een muziekinstrument te maken.

Aan het eind van de dag werden er kortere workshops gegeven. Hiervan kon iedere gast er eentje kiezen. De eerste dag waren de workshops:

• Design. Make. Change,
  • Squishy Circuit Engineering,
  • Designing and Creating in the Elementary School,
  • What everyone ought to know in creating a Maker-centered learning environment,
  • Touch Interative Learning,
  • Junk Bots
  • Rapid Prototyping with Little Bits.

In de middag was er uitgebreid lunchbuffet waar ik met een leraar uit Kroatië (die lesgeeft op een internationale school in Nepal) en één uit Dubai heb gepraat over hun leven en mijn ervaringen in India.

De summit werd weer afgesproken door een gastspreker. 's Avonds was er een gezamenlijk diner met alle gasten van de summit in het Westin hotel. In een grote zaal stonden allemaal ronde tafels, en in de grote hal daarnaast stond een uitgebreid buffet klaar. Er was gelukkig ook bier, dus het was een gezellige avond.

4 maart

Vandaag lekker uit kunnen slapen, wekker om 06:15. Gelukkig wel langer kunnen genieten van het ontbijt. Verse jus, wafels en omelet die voor je neus worden gemaakt en croissantjes en ei.

Om 07:15 ging de bus naar de school. Weer alles voorbereiden en een opening door een gastspreker. Daarna naar de workshops gaan. Vandaag heb ik de workshop Design Thinking gevolgd. Hier heb ik samen met een lerares uit Kolkata en een leraar uit Jordanië een project gemaakt.

De summit werd weer afgesloten door een gastspreker. 's Avonds hebben mijn collega's en ik in de rooftop grill gegeten, op het dak van het Westin hotel. Vooraf kwamen de obers langs met verschillende stukjes vlees en vegetarisch geneuzel. Als hoofdgerecht had ik een Braziliaanse mixed grill en een goeie corona.

5 maart

De volgende ochtend vlogen we om 11:30 terug naar Mumbai. Hier aangekomen bracht een collega Linus en mij thuis. Aardig gesloopt besloot ik om een gym op te zoeken. Ik vond er eentje in een (ghetto) marktstraatje op tien minuutjes lopen. Ze hadden nog het lef om 2200 roepies (32 euro) per maand te vragen ook, maarja geld moet rollen en mijn buik niet.

1. Linda:
    6 maart 2017
    Weer een geweldige impressie niels! Leuk geschreven!
  2. Ton:
    6 maart 2017
    Super leuk Niels, wat een belevenissen allemaal!
  3. Ineke:
    7 maart 2017
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal beleeft, Niels!
  4. Opa en oma van Dijk:
    10 maart 2017
    Heel erg leuk Niels, we genieten er van om te zien hoe gemakkelijk je met ingewikkelde zaken kunt omgaan!!