De tweede week

26 februari 2017 - Mumbai (Bombay), India

23 feb

Vandaag was de eerste van de drie dagen van de Global Social Entrepeneurship Summit (GSES) die Consilience twee keer per jaar organiseert. Deze is donderdag, vrijdag en zaterdag van 08:00 uur tot 16:00 uur. Hier komen kinderen van verschillende internationale scholen uit bijvoorbeeld Jordaan, Singapore, Dubai en India om te leren over Design Thinking en hoe zij dit kunnen gebruiken om echte problemen op te lossen, zoals armoede, educatie, steden en agricultuur.

Deze dag werd gehouden in een groot luxe kantoorgebouw ergens in Mumbai. We gingen vanuit The American School of Bombay (ASB) met twee tourbussen naar dit kantoor toe, 50 minuutjes rijden. De dag begon met een opdracht waarbij kinderen een portemonnee moesten maken om bekend te raken met de methode. Daarna kregen ze hun echte opdracht over een echt probleem.

Ik moest tijdens de GSES de kinderen helpen met problemen waar ze tegenaan liepen en om vragen te beantwoorden.

Op de terugweg gingen we weer met de bus naar ASB. Omdat het verkeer nogal druk is reed de buschauffeur zachtjes tegen een taxi aan, die vervolgens zijn taxi voor de bus stilzette en met een baksteen aan kwam lopen om door de voorruit te gooien. De buschauffeur stapte uit voordat de man kon gooien en gaf zijn rijbewijs als onderpand aan de taxichauffeur, zodat die vent zijn geld terug kon vragen van het busbedrijf.

’s Avonds had ik nog even een wedje gezet op een paar Europa League wedstrijden en €150 euro gewonnen. Leuk meevallertje.

24 feb

De tweede dag van de GSES werd in de gymzaal van ASB gehouden. Hier gingen de kinderen verder met hun opdracht om het probleem op te lossen. Vandaag moest ik ook weer de kids helpen met problemen en vragen, en de oplossingen waar ze mee kwamen beoordelen.

De kinderen moesten een prototype maken van hun oplossing, me allerlei materialen van Consilience, zoals karton, stoffen, plastic flessen, plastic schroeven en rietjes. Alle materialen en spullen om het in elkaar te zetten was verzorgd door Consilience.

25 feb

De laatste dag van de GSES was op zaterdag. De kinderen moesten een businessplan maken voor hun idee. Daarna moesten zij hun prototype presenteren aan de mentoren en aan de andere studenten. Echt gaaf om te zien hoe serieus en creatief alle oplossingen waren.

’s Avonds zijn Linus, Sheetal en ik uiteten geweest in een sportbar, waar Bayern net aan het winnen was met 8-0 en ik kon opscheppen over hoe onze Arjen Robben het laatste doelpunt maakte.

26 feb

Na ff uit te hebben geslapen (aardig gezopen gister) ben ik om twaalf uur gaan ontbijten bij Starbucks, en daarna ff wezen shoppen. Er is hier net een (voor Indiase standaarden) grote Forever 21 geopend, dus even de collectie gecheckt.

Toen naar huis gegaan en ff uitgerust. Om vier uur heb ik een Uber geboekt naar de paardenrenbaan. Daar was een foodtruck festival (Mirchi Binge Fest) waar ook kleding stands stonden. Een paar verse sapjes gekocht en wat proteïnerepen.

Het viel me best tegen hoeveel stands er waren, dus na het festival ben ik naar het winkelcentrum (Phoenix High Street) gelopen om nog even verder te shoppen.

Om half negen weer een Uber terug naar huis geboekt en nu lekker uitrusten, morgen weer stage.

1. Linda:
    27 februari 2017
    Handige manier van verkeersschade regelen! Bijzonder allemaal he
  2. Kyra:
    28 februari 2017
    Hoi Niels, gave blog! Erg leuk om te lezen wat je allemaal beleeft daar!
  3. Arie V.:
    2 maart 2017
    Hey Niels, je blogs lezen lekker weg, ik mag je schrijfstijl;-) Ga zo door!
    Succes met alles en hou je haaks
  4. Opa en oma van Dijk:
    6 maart 2017
    Hallo Niels, oma en ik zijn heel erg onder de indruk van alles wat je daar meemaakt en de manier waarop je het aan ons laat weten. we wensen je nog heel veel succes!