Kleine update

16 maart 2017 - Mumbai (Bombay), India

11 maart (zaterdag)

Vandaag heb ik met een paar collega's een workshop gegeven op een low-income school hier in Mumbai. De leraren daar konden bijna geen Engels dus ik heb vooral aan de zijlijn geholpen, maar het was wel bijzonder om te zien hoe er les wordt gegeven op zo'n school. Er is geen technologie en er wordt alleen gebruik gemaakt van een krijtbord en blaadjes om op te schrijven.

12 maart (zondag)

De dag daarna heb ik 's ochtends een Uber genomen naar Powai (halfuurtje rijden van waar ik woon) en ben ik naar de kapper gegaan. Je hebt daar een Franse kapperszaak met topstylisten, en aangezien ik alle andere kappers hier niet vertrouw was dit de beste keuze.

Na de knipbeurt heb ik langs het meer in Powai gelopen, dit is zeg maar de Noord AA maar dan vies. Het stonk ook behoorlijk dus ik ben doorgelopen, via een sloppenwijk, naar een andere plek in Mumbai: Mulund. Dit was 40 minuten lopen maar het was lekker weer en zo zie je nog eens wat.

Ik had met een paar collega's afgesproken in Thane (weer 40 minuten met de Riksja (tuktuk) vanaf Mulund) om daar onbeperkt pizza te eten. Maar omdat ik nog nooit in Thane was had ik geen idee hoe ik daar moest komen. Riksja chauffeurs kennen namelijk straatnamen niet maar je moet ze een bekende plek zoals een groot hotel, park of winkelcentrum vertellen. Omdat ik geen bekende plek wist in Thane ging ik maar op zoek naar een tentje met wifi om een bekende plek in Google maps te zoeken.

Onderweg naar de wifi kwam een vent op z'n scooter naast me staan en vroeg waar ik heen moest. Hij keek toen voor mij op Google maps en vertelde wat ik tegen de Riksja chauffeur kon vertellen. Omdat er geen riksja in de buurt was bracht hij me zelfs naar een riksja toe achterop zijn scooter.

In Thane aangekomen met de collega's onbeperkt pizza gegeten. De pizza was oke maar het was wel gezellig.

Vanaf Thane een Uber genomen naar huis (uurtje rijden) en thuis lekker gaan slapen.

13 maart (maandag)

De volgende dag was het Holi en ben ik met Linus en Sheetal om 11:00 naar een groot feest gegaan in een hotel aan het strand: Bollyboom Holi Bash. Hiervoor betaalde we 2900 roepies (40 euro). Daarvoor kreeg je 10 muntjes voor de bar (bier was twee muntjes) en je kon binnen onbeperkt kleurenpoeder en verf pakken.

Er waren vijf DJ's die voor Indiase standaarden bekend zijn, en alle muziek was bollywood muziek, best grappig. Linus en Sheetal gingen om 13:00 weg en toen bleef ik nog met een groep Amerikanen die we daar hadden ontmoet hangen. Om 16:00 hebben we nog wat gegeten bij de eettentjes die ook op het feest waren en toen zijn we naar huis gegaan.

16 maart

Ik heb van mijn baas een boek gekregen die kan helpen bij mijn opdracht. Het leek me wel relaxed om een boek op het strand te lezen dus nam ik na werk (18:00 uur) een riksja naar Juhu beach (mooiste strand van Mumbai volgens sommigen), dit was 40 minuutjes rijden.

Op het strand aangekomen was het flink druk dus ik liep nog een eindje door. Op een gegeven moment stonden een jongen met een frisbee in zijn hand naar zijn vriendin te kijken die met een soort vliegtuig-vlieger aan het spelen was. Hij vroeg of ik met hem wilde frisbeeën omdat zijn vriendin bezig was. Hij komt uit Florida en is nu 15 maanden aan het reizen, zij komt uit Slovenië en is een Bollywood danseres.

Hij was toevallig een maand geleden nog in Nederland geweest en gaat blijf de komende maanden nog reizen. Na een uurtje frisbeeën wilde 't meisje me leren jongleren, ging voor geen meter.

Toen zij weggingen om 21:00 uur heb ik nog een halfuurtje achterover gelegen om naar de sterren te kijken en ben toen naar het centrale punt op het strand gegaan waar allemaal kleine eettentjes zijn. Ff avond gegeten en toen om 22:30 weer een riksja naar huis gepakt.

1. Ineke:
    15 maart 2017
    Wat schrijf je leuk over wat je allemaal meemaakt en wat ontmoet je veel mensen als je alleen reist en openstaat voor anderen. Leuk om te lezen, Niels!
  2. Linda:
    16 maart 2017
    Wat een avonturen weer. En wat ontmoet je veel verschillende mensen. Kan niet wachten je weer in het echt te zien lieverd!
    Superleuk deze verslagen
    Xxxx
  3. Ton:
    16 maart 2017
    Gave blog weer Niels!
  4. Christie:
    17 maart 2017
    Wat een mooie verhalen, niels!!
  5. Opa en oma van Dijk:
    19 maart 2017
    Je schrijft ontzettend leuk Niels. Alles bij elkaar lijkt het ons een hele belevenis daar.
  6. Anil Manraj (Supervisor De Haagse Hogeschool):
    20 maart 2017
    Wat leuk om jouw ervaringen in India te lezen, ga zo door!
    Veel plezier en succes de komende weken en we spreken elkaar snel weer.