De eerste werkweek

17 februari 2017 - Mumbai (Bombay), India

13 – 17 feb

Maandag 13 feb begon was de eerste werkdag op stage. Ik ging ’s ochtends om 08:00 met Linus de deur uit. Hij liet mij zien hoe je makkelijk van het appartement naar het kantoor loopt. Als ik het appartementencomplex uitloop, open ik het hek direct voor me, ga naar rechts over het terrein van de kerk, waarop ook twee scholen en een sportveld staan, en loop over een paadje rechtdoor naar het kantoor.

Hier ga ik naar binnen en met één van de vijf liften naar de zesde (bovenste) etage, loop het hoekje om en loop door de deur het kantoor binnen. Het is één grote ruimte waar meerdere bureaus, lange tafels en kasten staan. Ik zit aan het grootste bureau dat uitkijkt over de hele ruimte, als een soort van floor manager.

Linus liet mij de kast met materialen staan die Consilience, het bedrijf waar ik stageloop, gebruik van maakt tijdens workshops, presentaties en summits.

Er werd gelijk van mij verwacht dat ik zelfstandig aan de slag ga en het meeste zelf uitzoek. Consilience is een heel snel groeiend bedrijf dat pas net vijf maanden bestaat, hierdoor gebeurt er veel en is iedereen druk bezig. Op dit moment (vrijdag de 17e) zijn er net vijf collega’s, waaronder Linus, mijn huisgenoot, vertrokken naar Dubai om daar een aantal workshops te houden. Ook lopen er mogelijke partners en investeerders af en aan. Omdat het één grote ruimte is waarin wij werken krijg ik alles mee.

Ik heb de eerste week vooral onderzoek gedaan en nagedacht hoe ik mijn opdracht ga aanpakken. Ook heb ik veel met mijn collega’s gepraat, vooral over series en films. Je kan ervoor kiezen om een lunch te bestellen, dit is gratis. Dit wordt geleverd in dabba’s. Dit is een ijzeren blikje met drie of vier delen waar eten in zit. Je kan kiezen uit rijst of roti, met kip, vis of vegetarische zooi.

Maandagavond zijn Linus, Sheetal en ik naar een winkelcentrum in het centrum geweest. Dit winkelcentrum was nog mooier dan die tegenover het appartement… Chanel, Gucci, noem maar op. Maar we gingen vooral voor de chocola, want die schijnt hier nogal goed te zijn. Sheetal kocht gelijk 10 repen voor 6000 roepie (85 euro).

Dinsdag -en woensdagavond hebben we vooral gechilld. Donderdavond zij we naar een Irish pub gegaan in het winkelcentrum tegenover het appartement. Goeie hamburger gegeten en bier gedronken.

Omdat ik dit weekend alleen ben ga ik ff de toerist uithangen, meer daarover gooi ik later in deze blog…

Consilience
Consilience is opgericht door medewerkers van de Research & Development afdeling van The American School of Bombay. Deze R&D afdeling heeft de afgelopen jaren voor grote ontwikkelingen gezorgd binnen de school. Zo groot, dat alle internationale scholen in India interesse tonen in hun methoden en systemen. Omdat The American School of Bombay met al deze scholen concurreert voor studenten is het onverstandig om al deze scholen te leren over wat zij doen.

De mensen van de R&D afdeling zijn echter trots op hun werk, omdat zij zien dat zij de educatie op de school sterk hebben verbeterd. Hierom willen zij andere scholen ook vertellen over hoe zij hun educatie kunnen verbeteren door te innoveren.

In september van 2016 hebben medewerkers van de R&D afdeling een nieuw consultancy bureau opgestart dat services levert aan scholen en schoolhoofden om hun innovatiecapaciteit te vergroten. Dit is Consilience. Met Consilience willen de oprichters een globale impact hebben op educatie in het algemeen.

Mijn opdracht
Omdat het bedrijf enorm veel kennis heeft over innoveren, creatief denken en diverse methoden die hierbij horen, willen zij deze kennis zo uitgebreid mogelijk toepassen. Niet alleen scholen hebben namelijk de behoefte om te innoveren, ook andere organisaties. Mijn opdracht is daarom om de huidige services die Consilience aan scholen en schoolhoofden biedt te ontwikkelen, zodat deze ook aan andere organisaties kunnen worden geboden. Denk aan workshops, summits, presentaties enz.

1. Christie:
    20 februari 2017
    Ha Niels. Wat een leuke berichten! Het lijkt me dat je heel wat waardevolle ervaringen aan het opdoen bent.
    Ik kijk uit naar de volgende berichten!