Eerste dagen in Mumbai

15 februari 2017 - Mumbai (Bombay), India

11 feb - Aankomst

Na een vrij krappe maar prima vlucht van acht en een half uur land ik op het vliegveld van Mumbai. Ik hoef niet in de langste rij te staan voor E-visa maar mag doorlopen naar een iets minder lange rij waar mijn paspoort en visum worden gecheckt. Hierna pak ik mijn koffer die al rondjes ligt te draaien op de band en loop ik naar buiten, waar een chauffeur met een papiertje met mijn naam erop staat te wachten.

De chauffeur praat geen woord Engels dus de autorit is lekker rustig. Het stukje rondom het vliegveld is erg mooi met veel palmbomen. Wanneer we in de stad komen spat de armoede er echter vanaf en zijn er veel hele kleine huisjes / hutjes, winkeltjes en zwerfhonden. De zwerfhonden rennen stoer blaffend achter de auto aan maar als je langs ze loopt doen ze niks.

Wanneer we bij het appartement aankomen, dat tegenover een groot modern winkelcentrum ligt, komt een bewaker de deur voor ons opendoen. We nemen de lift naar de vijfde verdieping, waar de chauffeur zo’n veertig keer op de bel drukt. Nadat niemand opendoet gaan we weer naar beneden en stappen we de auto weer in. De chauffeur spreekt nog steeds geen woord Engels dus ik heb geen idee waar we nu weer heen gaan.

We stoppen bij een kantoorpand waarop ik de letters ASB ontdekte (van de American School of Bombay. Hier praat de chauffeur een tijdje met drie beveiligers, die ook geen woord Engels spraken, en komt weer in de auto zitten. We rijden terug naar het appartement waar we zojuist waren en de chauffeur opent de deur van het appartement op de vijfde verdieping met een sleutel.

Het appartement zag er mooi maar verlaten uit, ik had niet echt het gevoel dat Linus, de jongen waarbij ik deze vijf maanden zou verblijven, hier woonde. De chauffeur zette mijn koffers in de (enige) slaapkamer waarna hij met een beetje gebrabbel weer wegging. Ik had geen idee waar ik was beland maar ik was moe (het was onderhand 03:00 uur) dus ik ging maar slapen.

De volgende ochtend om half acht werd ik wakker van de deurbel, het was Linus. Hij legde uit dat hij en zijn vriendin het vreemd vonden dat zij die ochtend niemand in hun tweede slaapkamer aantroffen en dus verhaal zijn gaan halen. Blijkbaar woont Linus op de tweede verdieping, en ik lag op de vijfde.

We moesten er snel vandoor want Linus moest lesgeven. Ik trok gauw de trui aan die ik aan had in het vliegtuig (grote fout, het was dertig graden), en liep met Linus mee naar beneden. Mijn spullen liet ik in het appartement op de vijfde liggen. Linus vroeg of ik met de motor of met een riksja naar de school wilde gaan. Lijkt mij een makkelijke keuze.

Zonder helm stapte ik op de motor en door het drukke verkeer van Mumbai pruttelden we al toeterend naar de school toe. Hoe dichter bij de school we kwamen, hoe mooier de omgeving en de appartementen werden.

Het schoolgebouw is prachtig en heeft een openluchtkantine,  een buitenzwembad en diverse in- en outdoor sportvelden. Wij moesten op de vijfde verdieping in een klaslokaal zijn waar Linus lesgaf over het programmeren van (mini-)robots.

In de lunch kregen we een (gratis) echte Indiase maaltijd met rijst, Indiaas brood, een soort knapperige wrap, kip en een soort curry. Na de lunch gingen we tot drie uur door met de les en reden daarna terug naar huis door het verkeer dat nu nog drukker was dan in de ochtend.

Eenmaal thuis heb ik mijn koffer en rugtas gepakt van het appartement op de vijfde en naar Linus’ appartement op de tweede gebracht. Daar heb ik mijn spullen uitgepakt en even uitgerust op bed.

’s Avonds namen Linus en zijn vriendin mij mee naar een echt (Zuid-) Indiaas restaurant. Hier gingen wij wel heen met de riksja. De vriendin van Linus, Sheetal, komt uit het zuiden van India en sprak met haar zuidelijke accent tegen de ober. Deze herkende het accent en bood daarom een uitgebreid menu aan dat niet op de kaart stond, waaronder beef!

Linus en ik lieten de bestelling over aan Sheetal. Het eten bestond uit gefrituurde vis, gebakken beef en kip. Hierbij kregen wij weer een Indiaas soort brood (er zijn zo’n honderd verschillende soorten brood hier), dat eigenlijk een soort wrap is. De bedoeling is dat je een stukje brood afscheurt en hiermee de verschillende soorten eten pakt en opeet. Het was goed lekker. Linus bestelde nog water met komijn (wat blijkbaar goed is voor je huid) en verse limoensap, wat lekker verfrissend is met het gekruide Indiase eten.

Na het eten namen wij weer de riksja naar het appartement. Linus vertelde dat wanneer je naar een locatie wilt die niet ver genoeg is, dat de riksja chauffeurs je soms niet willen brengen omdat dit te weinig geld oplevert. Ook kun je niet in straatnamen uitleggen waar je heen wilt omdat veel straten geen naam hebben. In plaats daarvan moet je bekende plaatsen in de buurt aangeven zoals een winkelcentrum, markt of bekend gebouw.

Wanneer je een aantal keer nee hebt gehoord van een riksja chauffeur kan het zijn dat ze je gewoon niet willen brengen. Dan moet je bij de volgende gewoon instappen en doen alsof je de naam van de plek waar je heen wilt niet kent. In plaats daarvan geef je gewoon de hele weg de richting aan, aan de chauffeur.

12 feb Zondag

De volgende ochtend zijn Linus, Sheetal en ik naar een universiteitscampus in Powai geweest. Powai is een wijk in Mumbai. Hier hebben wij een drone workshop gedaan. We kregen een doos met alle onderdelen en er werd uitgelegd hoe je deze in elkaar zet. Daarnaast was er (veel te veel) theorie over hoe drones werken. Om 13:00 uur was er drie kwartier pauze, maar dat vonden we te weinig.

We zijn met een riksja naar een restaurant gereden waar alleen maar dove obers werken. Er waren twee mannen die wel kunnen horen die hielpen wanneer dat nodig was. Op de menukaart stonden plaatjes die uitleggen hoe je ieder gerecht in gebarentaal kunt bestellen.

Wij gingen voor het menu met acht tapasgerechten, met kip, varken, een aantal soorten curry, een aantal dips, naan brood, groenten, vis en als toetje applecrumble met ijs. Hier hebben we twee uur lang van zitten genieten, dus we waren aardig laat voor de workshop. Gelukkig maar, want toen we aankwamen waren ze net klaar met een stuk theorie en konden we gelijk weer bouwen.

Toen de drones klaar waren konden we er een uurtje mee vliegen. Na een halfuur hielden we het echter voor gezien, het was mooi geweest.

’s Avonds hebben we eten besteld, weer een paar soorten kip met naan brood en rijst.

1. Linda:
    15 februari 2017
    Hey Beer, wat een ontzettend leuk verslag! Superleuk om zo op de hoogte te blijven van wat je allemaal meemaakt.
    Dag lieve schat, kus mama
  2. Frank:
    15 februari 2017
    Mooi verhaal vent! Klinkt heel gaaf allemaal!
  3. Ton:
    16 februari 2017
    Hey man wat ontzettend leuk dat je je verhalen met ons deelt! Wat maak je gave dingen mee kerel.
  4. Mukbug:
    16 februari 2017
    Haha, leuk man, wat je allemaal al direct meemaakt. Advies is zo te zien om je streefgewicht omhoog te zetten naar een kilootje of 120.