Slapen op de top

28 mei 2017 - Peth, India

Hallo familie en vriendjes,

Dit is de laatste blog alweer hier in India. Ergens rond 14 / 15 juni zal ik terugvliegen om jullie weer te vergezellen.

Vorige week heb ik met vier vrienden een berg beklommen ergens een paar kilometer buiten Mumbai. Om 15:00 uur hadden we afgesproken bij het treinstation waar we voor 40 roepie (iets minder dan 60 eurocent) een retourticket konden kopen.

Op het station is het flink druk en in de trein ook. De deuren van de treinen staan altijd open, ook tijdens het rijden (en ze rijden gewoon zo hard als onze treinen). Voor de trein stilstaat springen de mensen er al uit, en om binnen te komen moet je ook al voor de trein stilstaat jezelf erin proberen te duwen. In de trein heb je wel een aantal bankjes maar daar kan je met geluk pas na een uur op zitten omdat het te druk is.

Bij het eindstation in Neral moesten we een stukje lopen om een riksja te kunnen pakken in het kleine dorpje. We moesten 30 minuten met de riksja naar het volgende dorpje, en daar moesten we een nieuwe riksja nemen. We namen een zeven persoons riksja, waar we met zijn veertienen in zaten #India.

Vanaf het volgende dorpje moesten we eerst een uur lang een berg over om in een dal te komen waar het bergdorpje ligt (Peth village). Hier konden we nog wat water kopen voor de reis en kwamen we twee zwerfhonden tegen die ons voor de rest van de heen -en terugreis hebben gevolgd. Vanaf dit dorpje begonnen we de klim rond 19:00 uur.

Vanaf dit dorpje, dat al op 400 meter hoog ligt, was het nog twee uur klimmen om naar de top te komen. Het "pad" was rotsen, stenen, zand, en planten, dus we moesten elk kwartier wel even rusten. Tijdens het klimmen zagen we de vallei steeds donkerder worden en uiteindelijk zagen we de zon achter de bergen in de verte zakken.

Eenmaal op de top aangekomen was het helemaal donker en zagen we alleen nog de lichtjes van de kleine dorpjes in de vallei. Het was toen 21:00 uur. We hebben hout gezocht voor een kampvuur en onze matjes neergelegd op de stenen grond. We zijn toen nog even door het fort gelopen, dat op deze berg staat. Dit fort gebruikten de Engelsen tot 1862 als uitkijkpost, en nu wordt het als tempel gebruikt.

Toen we om 01:00 uur moe waren van het chillen zijn we gaan slapen. Er had toen net toevallig een andere groep van drie jongens de top bereikt die ook gingen eten en pitten. Tot een uurtje of 02:00 hoorden we nog muziek uit een dorpje ergens beneden aan de berg komen omdat er een of andere demonstratie aan de gang was #India.

Om 06:00 werden we wakker omdat we weer naar beneden moesten klimmen, anders zouden we de trein niet halen. Er is op zondag namelijk een "Mega Block" wat inhoudt dat de treinen worden onderhouden en je van 11;30 tot 16:00 geen trein kan pakken.

We zijneerst nog een in het fort naar bovengeklommen om de zonsopkomst te bekijken en toen zijn we verder naar beneden gegaan. Onderweg kwamen we de priester tegen die elke dag sessies houdt in de tempel.

Toen we weer in het dorpje kwamen liepen die twee honden, die ook boven hebben geslapen, weer weg ergens anders naartoe. We hebben in dit dorpje bij een gezinnetje ontbeten en even gepraat, en daarna zijn we weer verder gegaan.

De treintreis terug was natuurlijk weer feest #India. Eenmaal thuis ff goed gedouched en om 20:00 uur gaan pitten. De volgende ochtend aardig last van spierpijn maar het was het waard.

Nog even volhouden en dan kom ik weer terug. Kan niet wachten om jullie allemaal weer te zien!

1. Linda:
    28 mei 2017
    Wat een avontuur zeg. Hoe is het allemaal mogelijk. Als ik er niet zelf was geweest zou ik me er geen idee van kunnen vormen. Te bijzonder allemaal. Heerlijk dat het aftellen is begonnen lieverd!
    Xxx
  2. Ineke:
    28 mei 2017
    Mooie foto's weer, Niels!
    Geniet nog van je laatste weekjes en tot snel!
    Groetjes van je tante.
  3. Christie:
    28 mei 2017
    Niels, wat heb je het weer mooi beeldend verteld. En wat een unieke wandeling en reis!
    Tot gauw!
  4. Opa en oma van Dijk:
    29 mei 2017
    Je bent wel heel sportief bezig geweest Niels! Wat heb je daar mooie uitzichten gehad.
    We wensen je veel succes met het afronden van je stageverslag en nog veel plezier in de laatste dagen daar. En dan natuurlijk een goede reis naar huis (en naar ons).
    Liefs van oma en opa.
  5. Ton:
    29 mei 2017
    Wat een supergaaf avontuur Niels! En wat een heerlijk nieuws dat je al weer gauw thuis komt. Ik kan niet wachten! Mooie foto's ook hoor!
  6. Marit:
    30 mei 2017